Ergotherapie en psychomotoriek
Een ergotherapeut kan zinvol zijn bij problemen of moeilijkheden bij volgende activiteiten:
Problemen op vlak van zelfredzaamheid
- Zelfstandige vaardigheden: Ondersteuning bij het aanleren van zelfstandige activiteiten zoals aan- en uitkleden, veters strikken, eten met mes en vork.
- Behoud van zelfstandigheid: Bijstaan en begeleiden van personen om hun zelfstandigheid te behouden, waardoor ze zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen.
- Kookworkshops voor kinderen: We bieden workshops aan die je kan vinden bij onze ‘groepsactiviteiten‘. Mocht je geen geschikte data vinden, aarzel dan niet om contact op te nemen via onze ‘Contact‘ pagina voor meer informatie en opties
Aandachtsproblemen of zwakke werkhouding
- Individuele begeleiding: Persoonlijke begeleiding voor kinderen met aandachtsproblemen en zwakke werkhouding.
- Aandachts- en concentratieproblemen: Ondersteuning bij het verbeteren van aandacht en concentratie, zowel in de klas als thuis.
- Organisatievaardigheden: Het aanleren van effectieve organisatie- en planningsstrategieën om schoolwerk en taken te beheren.
- Werkhouding en zelfbeheersing: Begeleiding bij het ontwikkelen van positieve werkhouding, inclusief impulscontrole en taakgerichtheid.
Schrijfmotoriek
- Foutieve pengreep: Problemen met de manier waarop het potlood of de pen wordt vastgehouden, wat invloed kan hebben op de schrijfvaardigheid en -snelheid.
- Te hoge of te lage pendruk: Onjuiste druk bij het schrijven, wat kan leiden tot vlekken, scheuren van het papier of onleesbare tekst.
- Geen vloeiende letterverbindingen: Moeite met het verbinden van letters in een geschreven woord, wat het handschrift rommelig en moeilijk leesbaar maakt.
- Een onleesbaar handschrift: Algemene problemen met het handschrift, waardoor de geschreven tekst moeilijk te lezen is.
- Traag schrijftempo: Langzame schrijfsnelheid, wat invloed kan hebben op het vermogen om notities te maken of taken op tijd af te ronden.
Psychomotoriek en fijne motoriek
- Moeite met fijne motoriek: Problemen met reiken, grijpen en het soepel manipuleren van voorwerpen.
- Uitdagingen met schoolse vaardigheden: Moeite met activiteiten zoals knippen, scheuren, plakken, kleuren en speltraining.
- Coördinatie van twee handen: Moeite met het gelijktijdig gebruiken van beide handen.
- Ontbrekende voorkeurshand en zichthoudingsproblemen: Geen vaste handvoorkeur en zwakke houding tijdens het schrijven.
- Lateralisatieproblemen: Problemen met het ontwikkelen van een dominante lichaamszijde (bijvoorbeeld links- of rechtshandigheid) en lichaamsbewustzijn.
Hulpmiddelenadvies
- Hulpmiddelen voor zelfredzaamheid: Aangepaste besteksets en andere hulpmiddelen om dagelijkse taken gemakkelijker uit te voeren.
- Computeraanpassingen: Aanpassingen aan computersystemen om toegankelijkheid te verbeteren.
- Spraakcomputers: Apparaten en software voor spraakondersteuning en communicatiehulp.
Typ10
- Typ10 is een methode om blind te leren typen en is de ideale manier voor kinderen met o.a. dyslexie, DCD, ….
Je leert op een speelse manier typen. Er wordt gewerkt met verschillende kleuren, verhalen, figuren, spelletjes, invuloefeningen en denkoefeningen. - Groepslessen: We bieden ook groepslessen aan, die je kunt vinden op onze ‘Groepsactiviteiten‘ pagina. Mocht je geen geschikte groepsles vinden, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via onze ‘Contact‘ pagina voor meer informatie en opties
Hartcoherentie
- Een coherent hart zorgt voor rust en hormonie in lichaam en geest.
- Bij hartcoherentie is het vertragen en versnellen van ons hartslag op elkaar afgestemd. Bij een inademing gaat ons hart sneller slaan en bij een uitademing gaat de hartslag vertragen. Als we op een regelmatige, coherente manier gaan ademen, komen we in harmonie.
- Bij hartcoherentie wordt gebruik gemaakt van biofeedback (oorsensor), waardoor we onmiddellijk feedback krijgen.
Rekenproblemen
- Rekenproblemen bij kinderen kunnen variëren van moeite met basisvaardigheden tot complexere wiskundige concepten.
Identificatie begint met het nauwkeurig evalueren van het niveau van het kind en het vaststellen van specifieke struikelblokken.
Relaxatietherapie voor kinderen, jongeren en volwassenen
- Relaxatietherapie is steeds op maat van de cliënt.
- We starten met een kennismakingsgesprek. Hierbij gaan we na hoe jij stress ervaart en waar/hoe de klachten zich uiten.
- Bij relaxatietherapie wordt een zeer persoonlijke aanpak gehanteerd. Er wordt steeds gewerkt met praktische oefeningen en handige tools op maat van jouw noden. De inhoud van relaxatietherapie is voor elke persoon verschillend. Er is steeds een goede wisselwerking tussen therapeut en cliënt, zodat specifiek kan ingespeeld worden op jouw vragen.
- Oefeningen worden eerst aangeleerd in de sessies. Later worden ook kleine opdrachtjes of oefeningen meegegeven naar huis zodat je thuis ook aan de slag kan. Het oefenen en praktisch aan de slag gaan staat steeds centraal.
- Gemakkelijke kledij dragen is een aanrader.
- Relaxatieworkshop: We bieden workshops aan die je kan vinden bij onze ‘groepsactiviteiten‘. Mocht je geen geschikte data vinden, aarzel dan niet om contact op te nemen via onze ‘Contact‘ pagina voor meer informatie en opties
Problemen met prikkelverwerking en/of sensorische integratiestoornis
- Personen die moeite hebben met prikkelverwerking, ervaren binnenkomende prikkels anders. Ze kunnen hier over- of ondergevoelig voor zijn, waardoor ze hierop overgevoelig of helemaal niet gaan reageren.
- De problemen met prikkelverwerking kunnen op verschillende kanalen plaatsvinden. Hieronder zie je enkele voorbeelden:
auditief
Last hebben van een tikkende klok als je bijvoorbeeld overgevoelig bent voor geluid.
smaak
Gevoel zijn voor nieuwe structuren en smaken qua voeding.
zicht
Overgevoelig zijn voor fel licht.
Tarieven
Kennismakingsgesprek: gratis
Therapie: €50,00 /uur
Voor therapie buiten de lokalen van de groepspraktijken, zal een forfaitvergoeding van €5,00 aangerekend worden.
Therapie is mogelijk met of zonder terugbetaling. Voor meer informatie kan je terecht op de site van jouw mutualiteit.